Τραχηλική Λεμφαδενοπάθεια

Ο όρος τραχηλική λεμφαδενοπάθεια αναφέρεται στη διόγκωση των λεμφαδένων που βρίσκονται στην περιοχή του λαιμού. Οι λεμφαδένες, οι οποίοι εντοπίζονται σε όλο το σώμα, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του ανοσοποιητικού συστήματος παρέχοντας προστασία έναντι των μικροοργανισμών. Ο τράχηλος περιλαμβάνει λεμφαδένες οι οποίοι είναι συνήθως πολύ μικροί και δεν γίνονται αντιληπτοί. Σε περίπτωση, όμως, που κάποια υποκείμενη φλεγμονώδης διαδικασία έχει προκαλέσει αύξηση του μεγέθους τους, τότε οι τραχηλικοί λεμφαδένες γίνονται εμφανείς. Ανάλογα με την υποκείμενη αιτία, οι διογκωμένοι τραχηλικοί λεμφαδένες μπορεί να είναι σκληροί ή μαλακοί στη σύσταση. Επιπλέον, μπορεί να είναι ανώδυνοι ή επώδυνοι, και κατά την ψηλάφηση είτε να παραμένουν σταθεροί ή να είναι κινητοί.

Ποιες είναι οι πιο συχνές αιτίες τραχηλικής λεμφαδενοπάθειας;

Οι πιο συχνές αιτίες τραχηλικής λεμφαδενοπάθειας είναι:

• Λοιμώξεις του ρινοφάρυγγα, των αμυγδαλών, του λάρυγγα, των αυτιών, των σιελογόνων αδένων και του τριχωτού της κεφαλής
  • Λοιμώδης μονοπυρήνωση
  • Οδοντικές φλεγμονές
  • Βρογχίτιδες
  • Χρόνιες λοιμώξεις (πχ AIDS, σύφιλη, φυματίωση)
  • Αυτοάνοσα νοσήματα
  • Λεμφώματα και λευχαιμίες
  • Καρκίνοι κεφαλής και τραχήλου
  • Μεταβολικές Διαταραχές (νόσος Gaucher, νόσος Niemann-Pick)
  • Υπερθυρεοειδισμός
  • Άλλες σπάνιες νόσοι (νόσος Kikuchi-Fujimoto, νόσος Kimura, νόσος Castleman, οικογενής μεσογειακός πυρετός)

Πώς διαγιγνώσκεται η τραχηλική λεμφαδενοπάθεια;

Η τραχηλική λεμφαδενοπάθεια διαγιγνώσκεται από έμπειρο Ωρλ, ο οποίος θα πραγματοποιήσει λεπτομερή εξέταση και θα προσδιορίσει τα χαρακτηριστικά της πάθησης.  Ο πρώτος εντοπισμός γίνεται κατά τη φυσική εξέταση της περιοχής του λαιμού. Η διαδικασία της εξέτασης ακολουθείται από τη λήψη ενός αναλυτικού ιατρικού ιστορικού του ασθενούς. Κατά την εξέταση αξιολογείται:

• Η χρονική διάρκεια της διόγκωσης
  • Τα χαρακτηριστικά των διογκωμένων λεμφαδένων
  • Αν υπάρχει εμπλοκή λεμφαδένων από άλλα μέρη του σώματος

Η τραχηλική λεμφαδενοπάθεια μπορεί επίσης να επιβεβαιωθεί μέσω υπερήχου, αξονικής ή μαγνητικής τομογραφίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο γιατρός θα πραγματοποιήσει βιοψία του «ύποπτου» λεμφαδένα. Πρόκειται για μία απλή διαδικασία, κατά την οποία αφαιρείται ένα μικρό τμήμα του λεμφαδένα το οποίο αποστέλλεται για ιστολογική εξέταση.

Τραχηλική Λεμφαδενοπάθεια

Μπορεί να υποκρύπτει κάτι πιο σοβαρό η τραχηλική λεμφαδενοπάθεια;

Συνήθως, η τραχηλική λεμφαδενοπάθεια δε συνιστά σοβαρή κατάσταση. Ανευρίσκεται στα πλαίσια μίας ήπιας εξελισσόμενης φλεγμονής ιδιαίτερα στα παιδιά και τους νεαρούς ενήλικες. Ωστόσο, θα μπορούσε να υποκρύπτει ένα πιο σοβαρό υποκείμενο νόσημα και γι’ αυτό θα πρέπει να αξιολογηθεί προκειμένου να τεθεί η σωστή διάγνωση.

Πώς αντιμετωπίζεται η τραχηλική λεμφαδενοπάθεια;

Η τραχηλική λεμφαδενοπάθεια αντιμετωπίζεται ανάλογα με την υποκείμενη αιτία. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι απαραίτητο να χορηγηθεί θεραπεία. Για παράδειγμα, οι υγιείς ενήλικες που περνούν μία ιογενή λοίμωξη ή παιδιά των οποίων το ανοσοποιητικό σύστημα συναντά συνεχώς αντιγόνα και εκπαιδεύεται με αποτέλεσμα να διογκώνονται συχνά οι λεμφαδένες τους. Ορισμένες λοιμώξεις ίσως χρειαστούν αντιμικροβιακά, ενώ οι αυτοάνοσες καταστάσεις μπορεί να απαιτούν αντιφλεγμονώδη φάρμακα.

Στην τραχηλική λεμφαδενοπάθεια που σχετίζεται με καρκίνο, η αποδιόγκωση των λεμφαδένων επέρχεται με τη χημειοθεραπεία ή την ακτινοθεραπεία.

Επικοινωνία Δρ. Αθανασόπουλος