Οξεία Βακτηριακή Ρινοκολπίτιδα -Οξεία Ιγμορίτιδα

Σήμερα ο όρος ρινοκολπίτιδα έχει αντικαταστήσει τον όρο ιγμορίτιδα, καθώς στους περισσότερους ασθενείς, η ρινίτιδα και η παραρρινοκολπίτιδα συχνά συνυπάρχουν και εξελίσσονται ταυτόχρονα.

Ρινοκολπίτιδα ονομάζεται η φλεγμονή ή λοίμωξη του βλεννογόνου των ρινικών κοιλοτήτων και των παραρρινίων κόλπων. Οι παραρρίνιοι κόλποι είναι στείροι μικροβίων παρά το γεγονός ότι επικοινωνούν με τη ρινική κοιλότητα, η οποία βρίθει μικροβίων. H συχνότητα βακτηριακής λοίμωξης, δηλαδή η οξεία βακτηριακή ρινοκολπίτιδα, υπολογίζεται 2-10%, ενώ η ρινοκολπίτιδα ιογενούς αιτιολογίας αντιπροσωπεύει το 90-98%. Ίσως πάσχετε από οξεία βακτηριακή ρινοκολπίτιδα αν τα συμπτώματα του κοινού κρυολογήματος επιμένουν για τουλάχιστον 10 ημέρες χωρίς να βελτιώνονται, ή επιδεινώνονται εκ νέου μετά από παροδική ύφεση (διπλή νόσηση). Σπανιότερα, η έναρξη της νόσου είναι οξεία με πυρετό ≥39° C, με πυώδεις ρινικές εκκρίσεις ή άλγος στο πρόσωπο που διαρκεί τουλάχιστον 3-4 ημέρες από την έναρξη των συμπτωμάτων.

Πότε πρέπει να ζητήσετε άμεσα ιατρική βοήθεια;

Αν έχετε ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα συμπτώματα:

• Επίμονο υψηλό πυρετό (≥ 39ο C)
  • Αιφνίδιο, έντονο πόνο στο πρόσωπο ή το κεφάλι
  • Διπλωπία ή δυσκολία στην όραση
  • Σύγχυση ή δυσκολία σκέψης
  • Οίδημα ή ερυθρότητα γύρω από το ένα ή και τα δύο μάτια
  • Αυχεναλγία

Πρέπει να πάρω οπωσδήποτε αντιβίωση;

Οι περισσότεροι ενήλικες με φυσιολογικό ανοσοποιητικό σύστημα αντιμετωπίζουν την οξεία βακτηριακή ρινοκολπίτιδα χωρίς αντιβιοτικά, υπό στενή όμως ιατρική παρακολούθηση. Θα πρέπει να μιλήσετε με το γιατρό σας σχετικά με το αν αυτή είναι η καλύτερη επιλογή για εσάς.

Μπορώ να περιμένω ώστε να υποχωρήσει η λοίμωξη από μόνη της;

Η παρακολούθηση και η αναμονή είναι λογική επιλογή, καθώς έως και το 75% των ατόμων με οξεία βακτηριακή ρινοκολπίτιδα βελτιώνεται μέσα σε ένα μήνα χωρίς αντιβιοτικά. Κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής, συνιστώνται θεραπείες για την ανακούφιση των συμπτωμάτων. Αν τα συμπτώματα επιδεινωθούν, συνήθως συνταγογραφείται αντιβιοτική θεραπεία. Συνιστάται επίσης επικουρική θεραπεία για την ανακούφιση των συμπτωμάτων και κατά τη διάρκεια της θεραπείας με αντιβιοτικά. Οι βλέννες που εκκρίνονται από τους κατώτερους αεραγωγούς (πτύελα) μπορεί να είναι διαυγείς, κίτρινες ή πράσινες. Το χρώμα των βλεννωδών εκκρίσεων δεν υποδεικνύει αν η λοίμωξη οφείλεται σε βακτήριο ή ιό.

Τι γίνεται αν δεν υπάρξει βελτίωση με την αντιβιοτική θεραπεία;

Αν δεν δείτε βελτίωση ή αν επέλθει επιδείνωση μετά από μία αγωγή με αντιβιοτικά, θα πρέπει να επανεξεταστείτε. Μπορεί να χρειάζεστε διαφορετικό αντιβιοτικό ή περαιτέρω αξιολόγηση με απεικονιστικές μεθόδους και ενδοσκόπηση. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα συμπτώματα της ρινοκολπίτιδας βελτιώνονται αλλά στη συνέχεια επανεμφανίζονται. Αυτό συμβαίνει συνήθως είτε επειδή η φλεγμονή δεν εξαλείφθηκε πλήρως από το αντιβιοτικό, είτε γιατί υπάρχει κάποιος άλλος αιτιολογικός παράγοντας. Μπορεί να απαιτηθεί εναλλακτικό αντιβιοτικό, εκτεταμένη θεραπεία με αντιβιοτικά ή και περαιτέρω εξετάσεις.